Site Loader
Prywatność w Brave Browser?

Prywatność w Brave Browser — Słowem wstępu

Od dłuższego czasu w sieci narasta temat, czy prywatność w Brave Browser, jest taka jak twierdzą jej twórcy, czy też nie? Spora część treści na stronie internetowej Brave omawia sposób, w jaki przeglądarka nie gromadzi danych osobowych i ogólnie rzecz biorąc, w jaki sposób wspiera prywatność jej użytkowników.


Mimo to, jedną z podstawowych cech przeglądarki Brave jest możliwość otrzymywania przez użytkowników nagród w postaci kryptowaluty Basic Attention Token (BAT). Jednak aby otrzymywać te nagrody, użytkownicy muszą wpierw przejść weryfikację KYC. Dlatego jest to zasadniczo sprzeczne z pojęciem anonimowości, ale czy również prywatności?. I właśnie o to toczy się cała debata ze strony niezadowolonych „kryptowaluciarzy”.

Zanim jednak przejdę do sedna tematu, opiszę kilka podstawowych zagadnień związanych z przeglądarką Brave Browser.

Jak działa przeglądarka Brave Browser?

Brave jest otwartą, zorientowaną na prywatność, wydajną przeglądarką internetową z ponad 10 36 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie! Przeglądarka domyślnie blokuje reklamy, trackery i skrypty (również „górnicze”) oraz oferuje zestaw potężnych funkcji proprywatnych (takich jak Tor). Przeglądarka jest dostępna w systemach Android, iOS, Windows, MacOS i Linux.

Brave jest przeglądarką internetową z obsługą kryptowaluty Basic Attention Token (BAT), która integruje platformę z BAT poprzez Brave Rewards. Brave Rewards składa się z trzech uzupełniających się funkcji: (1) Reklamy, (2) Napiwki i (3) Automatyczny wkład.

Reklamy „Brave Ads”

Użytkownicy, którzy zdecydują się na Brave Ads (maksymalnie 5 na godzinę), zobaczą prywatnie dopasowane reklamy z sieci Brave Ads i zarobią część przychodów z reklam w tokenach BAT. Dopasowywanie i dostarczanie reklam odbywa się przez przeglądarkę całkowicie po stronie klienta. Zarówno BAT i Brave Ads nie wymagają absolutnie żadnego zbierania danych użytkownika ani śledzenia.

Istnieją dwa rodzaje reklam w reklamach Brave Ads:

Reklamy użytkowników: są one dostarczane bezpośrednio do użytkownika w osobnej zakładce reklamowej w określonych momentach jego przeglądania. Użytkownik otrzymuje powiadomienie o reklamie, które może przyjąć lub odrzucić. W przypadku przyjęcia, reklamy użytkownika ujawniają stronę docelową w nowej zakładce przeglądarki. Użytkownik będzie zarabiać 70% przychodów z tego typu reklam.

Ogłoszenia zintegrowane z wydawnictwem: Reklamy wydawcy są oglądane przez użytkownika na lub w połączeniu z treścią wydawcy jak np. baner reklamowy typu interstitial na stronie internetowej wydawcy. Wydawcy zarabiają 70% przychodów z reklam, a użytkownicy 15% z reklam wydawniczych.

Co mogę zrobić z zarobionymi tokenami BAT?

Tokeny BAT mogą być używane w połączeniu z Brave Rewards, aby wspierać ulubionych wydawców i twórców treści w sieci. Brave Software Inc. pozwoli użytkownikom za pomocą BAT na wykup treści premium. Będą to min. karty upominkowe, rabaty, towary cyfrowe i abonamenty z uczestniczącymi markami. Przykładowo, użytkownicy będą mogli wykupić nagrody za tokeny BAT u ponad 250.000 partnerów głównych marek w sieci TAP. Abonamenty Premium i inne treści zakupione za pomocą tokenów BAT będą generować kryptograficzne paragony. Te z kolei pozwolą użytkownikowi korzystać z zakupionych treści bez konieczności rejestracji konta u dostawcy treści.

Użytkownicy mogą również przenieść zarobione tokeny BAT z portfela Brave Rewards poprzez połączenie konta z platformą Uphold.

Prywatność w Brave Browser vs Uphold

Uphold to platforma usług finansowych w chmurze, która obsługuje 8 popularnych kryptowalut, 20 walut tradycyjnych (FIAT) oraz 4 metale szlachetne. Platforma jest dostępna dla użytkowników w ponad 180 krajach, w tym w Polsce. Uphold został tak zaprojektowany, aby umożliwić szybkie i łatwe przechowywanie oraz wysyłanie funduszy do innych użytkowników na całym świecie.

Uphold = koniec anonimowości

Uphold = koniec anonimowości
Prywatność w Brave Browser

Jedną z głównych zalet korzystania z usługi Brave Browser jest to, że daje ona użytkownikom nagrody za zwykłe oglądanie reklam w postaci kryptowaluty. W pierwszym roku programu Brave Ads użytkownicy będą mogli zarobić 60-70$, a do 2023 r. może to być już 260-300$ rocznie. Czyni to Brave Browser interesującym nowym sposobem na bierny dochód.

Firma Brave Browser inc. twierdzi, że nie wysyła danych osobowych ani danych dotyczących przeglądania stron internetowych do siebie, ani do osób trzecich, lecz raczej wykorzystuje dane osobowe, które są przechowywane tylko na urządzeniu użytkownika. Anonimowość ta jest jednak naruszana przez proces „Know Your Customer” (KYC), który jest wymagany przez firmę Uphold, zanim użytkownik (w tym twórca treści) będzie mógł faktycznie skorzystać z zarobionych tokenów BAT.

To co dalej z tą prywatnością i anonimowością?

A więc jaki jest sens „anonimowego” korzystania z przeglądarki Brave, jeśli nie możesz otrzymać zarobionych tokenów BAT bez przekazania swojej tożsamości do Uphold?

Prywatność w Brave Browser
Prywatność w Brave Browser

Pytany wielokrotnie o to zespół Brave Browser odpowiedział, że od dawna pracuje nad zintegrowaniem portfela Ethereum (ETH), takiego jak Metamask, aby dać użytkownikom pełną kontrolę nad ich prywatnymi kluczami i wyeliminować to naruszenie anonimowości. Zespół wystosował jednak mieszaną odpowiedź, sugerując, że Stany Zjednoczone i przepisy międzynarodowe wymagają pewnego rodzaju procesu zbierania danych o użytkownikach.

Zespół Brave mówi, że jest dalej zaangażowany w to, aby wiedzieć minimum o użytkownikach, jak również jest zaangażowany w przestrzeganie prawa. Niestety, stawia to Brave Browser Inc. pomiędzy młotem a kowadłem, ponieważ prawo nie zezwala na anonimowe transakcje w kryptowalutach.

Podsumowanie – „Prawo” górą nie do przeskoczenia?

Zgodnie z przepisami, rząd Stanów Zjednoczonych ma prawo przeglądać wszelkie informacje, które Uphold posiada na temat użytkowników Brave Browser. Jest to być może łatwy sposób, w jaki rząd Stanów Zjednoczonych może zebrać dane wielu nieostrożnych użytkowników kryptowalut, którzy chcieliby pozostać anonimowi.

Brave Browser prawdopodobnie nie zamierzał, aby jego usługi stały się wykorzystywane przez rząd USA, ponieważ wydaje się, że Brave naprawdę opiera się na ideałach bezpieczeństwa, prywatności i anonimowości. Jednakże Brave Browser Inc. jest firmą scentralizowaną i dlatego nie ma innego wyboru, jak tylko stosować się do przepisów rządowych. Tak więc, w istocie, przepisy te pokonały pierwotną misję Brave Browser, jednocześnie odstraszając wielu jej potencjalnych anonimowych odbiorców docelowych.

Prywatność w Brave Browser Moje wnioski — Zachowanie prywatności jest możliwe!

Prywatność w Brave Browser jest możliwa, pod warunkiem, że nie chcemy uczestniczyć w programie Brave Ads. Jak dla mnie jest to i tak bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ sama przeglądarka jest o wiele wydajniejsza i szybsza niż Google Chrome lub FireFox.

Jeśli jednak chcesz zostać zweryfikowanym twórcą treści lub użytkownikiem chcącym korzystać z programu Brave Ads i na tym zarabiać no to niestety czeka Cię weryfikacja tożsamości. Warto brać pod uwagę pewien fakt dotyczący zarabiania przez internet a jest nim obowiązek podatkowy! Więc finalnie weryfikacja tożsamości nie powinna być przeszkodą, ponieważ z zarobionych i wypłaconych dochodów i tak trzeba będzie się rozliczyć.

Rozumiem jednak drugą stronę tego „konfliktu”, ponieważ wszędzie gdzie nie spojrzymy, tam nas inwigilują… Zaczyna to przypominać Orwell’owski scenariusz z książki „Rok 1984”. Jednak to jest już temat na zupełnie nowy osobny wpis. ; )


Jeśli jesteś zainteresowany/a wypróbowaniem przeglądarki Brave Browser możesz to zrobić, klikając w poniższy baner. Tym samym wspomagasz moją skromną twórczość.

Pobierz przeglądarkę Brave Browser
Prywatność w Brave Browser

Loading

Post Author: Szymon w Sieci

Instruktor Technologii Cyfrowych — AI, Blockchain, Kryptowaluty, Podstawowe Cyberbezpieczeństwo oraz Platformy Wspierające Cyfryzację|Freelancer|Blogger|Prezes Stowarzyszenia Zielona Donica|Społecznik

Jako "Szymon w Sieci" jestem aktywnym obserwatorem próby wyłonienia się nowego paradygmatu zaufania i przejrzystości, którym charakteryzuje się technologia blockchain oraz sztuczna inteligencja. Ufam, że otwarta komunikacja i uczciwość są kluczowe w budowaniu nowego systemu zaufania, a to zaczyna się od nas samych i sposobu, w jaki dostarczamy nasze usługi i produkty w ramach nowych technologii. AI, wraz z blockchainem, stanowi fundament przyszłych innowacji, dążąc do zwiększenia efektywności i przejrzystości w różnych sektorach.

Poza "siecią" udzielam się głównie jako społecznik w Młodzieżowym Domu Kultury im. dr. Henryka Jordana w Siemianowicach Śląskich. Angażuje się w aktywizowanie młodzieży poprzez piłkę nożną i edukację ekologiczną.

Moja uwaga skupia się na trudnej młodzieży z miasta, która często jest określana jako 'patologiczna', gdzie zawsze staram się dostrzegać ich pozytywne strony i wspierać ich w rozwoju.

Fundamentem moich działań jest podejście chrześcijańskie, które motywuje mnie do oddania się pracy z całym sercem, jak dla Pana, a nie dla ludzi. Dążę do przynoszenia dobrych owoców, kierując swoje działania ku dobrym celom i starając się być wzorem dla innych, w szczególności dla młodszych ludzi.

https://szymonwsieci.bio.link/

One Reply to “Prywatność w Brave Browser? Prawda czy fałsz?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *